Begrijpen van post en mail
Vaardigheid
Ik lees en begrijp mijn post en e-mail. Snap ik het niet? Dan vraag ik hier hulp bij..
Vraag aan de klant
Wat doe je met jouw belangrijke brieven of e-mails? Als je jouw brieven of e-mails niet begrijpt, wat doe je dan?
Opdracht voor de klant
Geef je klant de opdracht om de aanvraagformulieren naar je op te sturen.
Check voor de bewindvoerder
Stelt de klant vragen over brieven of mails als hij of zij iets niet snapt?
Wanneer er twijfel is over de leesvaardigheid van de klant, kunt u de Taalmeter 2F inzetten. Die levert een stevige indicatie op voor taalvaardigheid. Wanneer daar uitkomt dat iemand minder/niet taalvaardig is, moet gekeken worden of de taalvaardigheid vergroot kan worden of dat er sprake is van onderliggende leerproblematiek (LVB). Dan is het realiseren van financiele zelfredzaamheid eigenlijk niet haalbaar of in ieder geval beperkt, tenzij er stevige en structurele hulp aanwezig is.