Opdrachten

Een overzicht van de verschillende opdrachten en adviezen aan de klant.

U ontvangt de meest relevante opdrachten en adviezen per mail na het invullen van de vragenlijst. Hieronder vindt u een overzicht van alle opdrachten .

Algemeen


De klant kan lezen, rekenen en schrijven. Daarnaast heeft de klant voldoende digitale vaardigheden om financiële zaken online te regelen.

Sociale vaardigheden

De klant is in staat om zelf de juiste hulp in te schakelen bij vragen of problemen. De klant houdt daarbij rekening met de manier waarop hij deze hulp vraagt.

Genoeg geld verdienen om te leven

De klant verwerft voldoende inkomsten zodat hij in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien. De klant houdt daarbij rekening met zijn rechten, plichten en verantwoordelijkheden.

Toeslagen regelen

Vaardigheid

Ik weet wanneer ik moet checken of ik de goede toeslagen krijg. En of de bedragen van de toeslagen kloppen. Dit doe ik ook.

Opdracht aan de klant

Check of de bedragen van jouw toeslagen kloppen. Dit is extra belangrijk als deze situaties veranderen:
•         Je gaat meer of minder verdienen. Of je kind of partner gaat meer of minder verdienen.
•         Je gaat samenwonen of scheiden. Of je krijgt een kind.
•         Je kind gaat niet meer naar de opvang maar naar de basisschool.
•         Waar kan je dit checken? 
•         Hoe doe je dat? Wanneer moet je dit checken?

Check voor de bewindvoerder

Bedoeld wordt de momenten waarop de hoogte van de toeslag aangepast moet worden vanwege veranderingen in de eigen inkomens- of huishoudsituatie.

Huur- en zorgtoeslag regelen

Vaardigheid

Ik kan huurtoeslag en  zorgtoeslag aanvragen. Moet daar iets in veranderen? Dan kan ik dat regelen.

Opdracht aan de klant

Stel je voor.  Je gaat meer verdienen. Dan verandert misschien je huurtoeslag en je zorgtoeslag. Kun je via internet laten berekenen wat de nieuwe bedragen worden? Doe dat als je dat kunt.

Check voor de bewindvoerder

Proefberekening laten uitvoeren voor de nieuwe situatie. Lukt het de client om een nieuwe proefberekening te laten uitvoeren?

Inkomen vergroten

Vaardigheid

Ik kan proberen meer te gaan verdienen. Dat doe ik door ander werk te vinden. Of door meer uur te werken. Of ik praat met mijn baas over mijn salaris. Ik leg hem of haar uit waarom ik meer moet verdienen.

Opdracht aan de klant

Ga op zoek naar vacatures. Maak daarna een eerste sollicitatiebrief.
Let op: dit geldt alleen als klanten kunnen werken.

Geldzaken goed regelen

De klant beheert en monitort de betalingen, houdt de administratie bij en brengt de inkomsten en uitgaven in kaart, zodat er overzicht is dat inzicht geeft in de mogelijkheden om de inkomsten en uitgaven in balans te houden.

Zelf post en mail openen

Vaardigheid

Ik maak zelf mijn post en email open.

Opdracht voor de klant

Stuur de klant een brief met een bepaalde opdracht, bijvoorbeeld om op maandag 2 mei om 11.00 uur te bellen en met nog wat informatie.

Check voor de bewindvoerder

•         Belt de klant op het afgesproken tijdstip op?

•         Weet de klant waar de brief over ging?

Inzicht in vaste lasten

Vaardigheid

Ik weet wat vaste lasten zijn. Ik weet ook welke kosten vaste lasten zijn. En welke niet.

Opdracht aan de klant

Maak een lijst van alle uitgaven waar je niet zomaar vanaf kan.
Schrijf erbij:
•         Is het nodig? En moet je het iedere maand betalen? Voorbeelden zijn je zorgverzekering en de huur van je huis.
•         Is het iets wat je een tijdje moet betalen? En kun je ook zonder? Een voorbeeld is een abonnement op een tijdschrift.
•         Kun je ermee stoppen?
•         Wanneer stopt het abonnement of de verzekering? Kun je dan een goedkopere kiezen?

Check voor de bewindvoerder

Klant weet het verschil tussen incidentele uitgaven en vaste lasten en kan deze ook benoemen.

Geld verdelen

Vaardigheid

Krijg ik leefgeld per twee weken? Dan kan ik ook goed omgaan met leefgeld per maand.

Opdracht aan de klant

Maak een overzicht voor de komende maand. Schrijf hierin op:
•         Hoeveel geld krijg je?
•         Wat ga je kopen en betalen van dat geld?
•         Zijn er bijzondere dingen die je moet betalen? Is er bijvoorbeeld iemand jarig? En moet je een cadeau kopen?

Check voor de bewindvoerder

Klant kan in de maand vooruitplannen welke kosten er gaan komen. Als je het hele budget voor die maand naar de klant overmaakt: komt hij of zij dan uit met het leefgeld?

Inzicht in geld dat ik nog krijg

De vraag uit de vragenlijst

Ik kan een overzicht maken van geld dat ik nog krijg. Bijvoorbeeld scholierenvergoeding en vakantiegeld.

Opdracht aan de klant

Maak een overzicht van geld dat je nog krijgt. En dat je niet iedere maand krijgt. Hoeveel geld krijg je? Van wie? Wanneer krijg je dat? Moet je daar nog iets voor doen?

Rekeningen op tijd betalen

De vraag uit de vragenlijst

Ik betaal mijn rekeningen op tijd.

Opdracht aan de klant

Je kan zelf losse rekeningen van bedrijven betalen.  Welke rekeningen zou je als eerste betalen?

Check voor de bewindvoerder

Checken of er voldoende saldo staat op de leefgeldrekening van de cliënt. Ook meekijken met het betalen van de rekeningen. Komt er wel eens een herinnering?

Post en emails bewaren

Vaardigheid

Ik bewaar belangrijke post en emails. En ik weet waar ik ze kan terugvinden.

Vraag aan de klant

Hoe houd je de post bij? Kan je het makkelijk terugvinden? Kijk of en hoe de cliënt zijn of haar post / email afhandelt.

Check voor de bewindvoerder

Dit item is pas meer richting uitstroom te checken.
Houden klanten bijvoorbeeld een huurspecificatie of zorgpolis etc. bij en weten ze die online te vinden?
Heeft iemand DigiD, weet hij hoe je moet inloggen en heeft hij het wachtwoord daarvan en weet hij de wijze van verificatie?
Heeft iemand zijn eigen mailadres gekoppeld aan de berichtenbox van mijnoverheid?

Leefgeld

Vaardigheid

Ik weet hoeveel geld ik per week kan gebruiken voor boodschappen. En om dingen te kopen.

Opdracht aan de klant

Hoe verdeel je je weekgeld van deze week? Hoe verdeel je je maandgeld van deze maand? Maak een lijstje. Hierin schrijf je op wat voor soort dingen je koopt.

Check voor de bewindvoerder

Vraagt de klant niet halverwege de week of maand om nieuw leefgeld?

Overzicht van alle kosten

De vraag uit de vragenlijst

Ik kan een overzicht  maken van alle kosten die ik moet betalen. Dit zijn niet mijn maandelijkse kosten. Dit zijn kosten die je een keer of een paar keer per jaar moet betalen.

-        gemeentebelasting

-        eigen risico van de zorgverzekering

-        belasting voor het waterschap enzovoort.

Opdracht aan de klant

Maak een overzicht van alle kosten die je moet betalen. En die je niet iedere maand betaalt. Wat moet je betalen? Wanneer betaal je dat? Hoeveel moet je iedere maand sparen, zodat je dit kunt betalen?
Denk bijvoorbeeld aan:
•        Belasting voor het waterschap
•        Gemeentebelasting
•        Jaarafrekening energie
•        Schoolfoto’s
•        Belangrijke verjaardagen
•        Feestdagen

Check voor de bewindvoerder

Het is voor veel cliënten lastig om te bedenken geld nodig te hebben voor uitgaven in de toekomst en daarop te anticiperen. Veel onvoorziene uitgaven, die vaak niet on ‘top of the mind’ zijn.

Ik kan mijn vaste lasten betalen

De vraag uit de vragenlijst

Ik kan zelf de kosten betalen die iedere maand terugkomen. Bijvoorbeeld de huur. Of ik kan bij mijn bank regelen dat ik dit automatisch iedere maand betaal.

Opdracht aan de klant

Betaal een aantal vaste lasten zelf met internetbankieren. Of zorg dat je dit automatisch iedere maand betaalt. Doe dit met internetbankieren.

Check voor de bewindvoerder

De cliënt weet hoe internetbankieren werkt of hoe een automatische incasso wordt ingeregeld.

Op goede manier dingen kopen en betalen

De klant besteedt de inkomsten zodanig dat de bestedingen van de klant passen bij de persoonlijke voorkeuren en het beschikbare budget, zodat de inkomsten en uitgaven op de korte termijn in balans zijn.

Voorbereid zijn op situaties die extra geld kosten

De klant houdt er rekening mee dat voorziene en onvoorziene wensen en gebeurtenissen op de (middel)lange termijn gevolgen kunnen hebben voor zijn financiële situatie. De klant stemt de huidige bestedingen hierop af en kiest bewust financiële producten, zodat de inkomsten en uitgaven ook in de toekomst in balans zijn.

Een buffer opbouwen

Vaardigheid

Ik kan iedere week of iedere maand een bedrag sparen. Dit bedrag is voor kosten die ik nog niet weet. Bijvoorbeeld als de koelkast of de wasmachine kapot gaat.

Check voor de bewindvoerder

Is er de mogelijkheid om met meerdere rekeningen te werken bij de klant?
Klant komt niet aan zijn spaargeld. Klant blijft reserveren en kan een aantal maanden doorsparen voor bepaalde zaken/uitgaven/reserveringen. Klant moet een buffer hebben waar hij of zij  vanaf moet kunnen afblijven. Stoppen met het leven van inkomens - naar inkomensmoment.

Keuzes maken op internet

Vaardigheid

Ik kan op het internet keuzes maken voor deze dingen:

-        Energie

-        Verzekeringen

-        Een abonnement voor mijn mobiele telefoon

Opdracht aan de klant

Abonnementen:
Stel je voor.  Je kiest een telefoonabonnement uit. Vertel je bewindvoerder welk abonnement je hebt gekozen. Welk abonnement is het goedkoopste? Welk abonnement is voor jou het beste?

Verzekeringen:
 Stel je voor. Welke zorgkosten verwacht je komende zes maanden? Heb je daar een extra verzekering voor nodig? Wat is voor jou de beste en goedkoopste keuze?

Als je ook kijkt naar tandartskosten: Welke kosten voor de tandarts verwacht je? Is het goedkoper om daarvoor een aanvullende verzekering te nemen?
Welke verzekeringen heb je nog meer nodig? Heb je deze verzekeringen?

Check voor de bewindvoerder

Het belangrijkste is dat de klant kan onderbouwen wat hij wil én dat hij het kan betalen / dat het financieel verantwoord is. Klant maakt juiste (goedkoopste) keuzes bij de zorgverzekering etc.

Heeft u een klant met beperkte financiele vaardigheden?
Deze tools bieden ondersteuning.